Vaccinationer

Sulsted Dyreklinik anbefaler vaccination og tilhørende sundhedsundersøgelse hvert eller hvert andet år for at sikre hunde og katte imod en række virus sygdomme, samt for at kunne forebygge og opdage en række lidelser som svulster, paradontose, gigt, fedme, sukkersyge mv i tide.

For hvalpe samt killinger er det anbefalet at give 2 basis vaccinationer med ca. en måneds interval, startende fra 8 - 12 uge.  Det giver god mening at såvel hvalpe som killinger falder til ro i de nye omgivelser og vænner sig til nyt foder inden de undersøges og vacineres hos dyrlægen. Især hvis der ikke medfølger sundhedsbog eller der ikke er vaccineret inden overtagelsen, er det en god ide hurtigt at få overblik via en sundhedsundersøgelse.

For voksne individer over 12 måneder anbefales årlige vaccinationer, hvis hunden eller katten skal i pension, hvis der er opdræt som på Kenneler mv., hvis der er hyppig kontakt eller træning/jagt sammen med andre dyr, eller der er rejseaktivitet til udlandet.For øvrige hunde og katte anbefales vaccination og sundhedundersøgelse mindst hvert 2 år.
Husk på at hunde/katte bliver 6 - 7 år ældre for hvert "menneskeår" der går, og mange tilstande udvikler sig langt hurtigere.Ofte vokser tandproblemer, ledproblemer eller svulster uforholdsmæssigt meget på en periode på 2 år, og kan derfor forårsage større problemer end det er ønskeligt for patienten, og i sidste ende ejeren. Det samme gælder kroniske lidelser i hjerte, nyrer eller lever.

Det er vigtigt at forstå hvad de enkelte vacciner indeholder og beskytter imod, da der findes en række forkerte påstande i debatten omkring vaccinationer og deres virkninger på hunde/katte. Vacciner påvirker både antistof produktionen samt det "cellulære forsvar". Man kan måle antistoffer i blodet, men celle forsvaret kan kun undersøges med "challange forsøg" hvor dyret direkte eksponeres for virus. Den dækningstid som er angivet nedenfor er den som disse forsøg dokumenterer.

Hundevaccinationer : Klinikken bruger Duramune vacciner.

1)Duramune DHPPIL: Multivaccine som inderholder beskyttelse imod hundesyge (holder i 2 år), parvovirus ( holder i 2 år), leverbetændelse (holder i 2 år), kennelhoste/parainfluenza (holder i 1 år) samt leptospirose (holder 1 år).
Ved vaccination hvert 2 år, er der IKKE beskyttelse imod kennelhoste/parainfluenza samt leptospirose, det andet år, og at visse lande, hundepensioner og bestemte udstillinger kræver årlige vaccinationer.
2)Duramune Pi + l: Smal vaccine som indeholder beskyttelse imod kennelhoste/leptospirose ( holder 1 år).
3)Rabisin Vet: Vaccination imod Rabies ( Hundegalskab)
Vaccinenen virker imod det virus som giver hundegalskab (Rabies) og skal gentages 2 gange i hvalpeperioden, samt hvert 3 år for voksne hunde/katte. Igen er der enkelte lande og udstillinger som alligevel kræver årlige vaccinationer, trods det at det internationalt er enighed om en 3 års dækning.
4) Nobivacc BIPI: Smal vaccine (dryppes i næsne)som indeholder beskyttelse imod kennelhoste/parainfluenza, samt Bordotella Bronchoseptica (bakterie) ( holder 1 år)

Kattevacciner : Klinikken bruger Felovax vacciner.
1) Felovax 4:
Multivaccine som indeholder beskyttelse imod Kattesyge, Katteinfluenza samt Chlamydier (holder i 1 år).
2) Fevaxyn Pentofel : Multivaccine som indeholder beskyttelse imod Kattesyge. Katteinfluenza, Chlamydia, samt Leukæmi (holder 1 år).

Indekatte kan vaccineres hvert 2 år. Det er ligeså vigtigt for katte som for hunde at få regelmæssige sundhedundersøgelser. Immunsystemet er faldende med alderen, så især katte over 8 - 10 år udvikler oftere f.eks. tandproblemer eller kroniske problemer med hjerte, nyrer eller simpel overvægt/fedme.

Sulsted Dyreklinik  ·  Knut Hamsunsvej 4A  ·  9381 Sulsted  ·  Tlf.: 98 26 11 10  ·  Web: www.sulsteddyreklinik.dk